۲ تیر ۱۳۸۷، ۱۵:۳۳

مؤسسه رند :

آمریکا باید به فکر ترک پایگاه اینجرلیک ترکیه باشد

آمریکا باید به فکر ترک پایگاه اینجرلیک ترکیه باشد

مؤسسه مطالعاتی و پژوهشی رند بر مبنای یک پروژه تحقیقاتی تاکید کرد که ترکیه احتمالا با تداوم حضور آمریکا در پایگاه اینجرلیک مخالفت می کند و واشنگتن باید بدنبال ترک آن باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مؤسسه رند در این پژوهش تحت عنوان "اعتلای اسلام سیاسی در ترکیه" که به درخواست مراجع رسمی واشنگتن صورت گرفته، نوشت: ایالات متحده به ترکیه ثابت و دموکراتیک و مدل سیاسی موفق حزب حاکم عدالت و توسعه علاقه مند است، اما این کشور درباره ثبات در عراق و امنیت منطقه ای خلیج فارس دارای اختلافات داخلی متعدد است.

کارشناسان رند اعلام کردند: در صورتی که آمریکا سیاستهای خود را در مورد ترکیه با اتحادیه اروپا هماهنگ می کرد، ثمربخش تر می بود و با توجه به حساسیت مسئله عضویت ترکیه در اروپا، آمریکا باید از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا حمایت کند و از فشار آشکار اجتناب نماید.

در ادامه این گزارش تحقیقاتی آمده است: همزمان واشنگتن باید در نظر داشته باشد که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بر روابط واشنگتن- آنکارا تأثیر خواهد گذاشت و در نهایت سیاست خارجی ترکیه احتمالاً اروپایی تر خواهد شد".

در رابطه با پایگاه "اینجرلیک" که در اختیار آمریکا قرار دارد، این کارشناسان بر این باورند که رشد نقش ترکیه در خاور نزدیک احتمالاً آنکارا را در مسائل استفاده پایگاه از سوی آمریکا محتاط خواهد کرد. آمریکا نمی تواند به طور خودکار امید داشته باشد که دائماً اینجرلیک را استفاده خواهد کرد و باید بدنبال جایگزینی برای این پایگاه جستجو کند. 

این مرکز پژوهشی همچنین در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: اگر آمریکا قطعنامه 106 در خصوص قتل عام ارامنه را بپذیرد، شاید دولت ترکیه دسترسی به پایگاه اینجرلیک و دیگر همکاری های نظامی با آمریکا را محدود کند.

به نظر کارشناسان این مرکز، پذیرش عنوان نسل کشی برای کشتار ارامنه از سوی آمریکا به روابط ارمنی- ترکی (آذربایجان) کمک نخواهد کرد. این تصمیم مشکلی برای برقراری روابط بین ایروان و آنکارا خواهد شد.

کد خبر 703520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha